90 років перлині Дніпра - Мерефо-Херсонському залізничному мосту. Рідкісні світлини, факти та легенди

Унікальний міст через річку Дніпро був відкритий 21 грудня 1932 року. Його загальна длина 1610 метрів, Дніпро у цьому місці 1250 метрів. Водночас проклали спеціальний тунель і підвели залізничну колію. І Мерефо-Херсонський міст був уведений в експлуатацію. Про це пише Gorsovet з посиланням на міські сайти та Музей історії Дніпра

Задум будівництва мосту виник значно раніше. У 1912 році Міністерство шляхів сполучення затвердило проєкт залізниці, що у Катеринославі отримала скорочену назву «Мерефо-Херсонська». А 1 липня 1914 року остаточно вирішили питання з будівництвом мосту.

Проєкт цієї переправи розробив академік Григорій Петрович Передерій. За його задумом міст проєктувався металевим, верхній ярус був для потягів, а нижній - для транспорту й пішоходів (на Амурському мосту до речі – навпаки). З 1912 року по 1914 рік встановили 22 опори, але на заваді подальшому зведенню стала Перша світова війна і будівництво мосту відклали. Попри те, що до 1916 р. встановили всі опори мосту, виготовити й встановити прольотні споруди так і не встигли.

У 1929 році будівництво мосту відновили. Новим автором проєкту став Микола Колоколов. Ним передбачалося використати старі опори (з їхньою надбудовою) та спорудити 15 нових. Але, на відміну від дореволюційного проєкту, прольоти мосту, за винятком двох середніх, мали бути не металевими, а з залізобетонних конструкцій у вигляді 31 арки. Світова практика ще не знала прикладів спорудження таких грандіозних мостів із монолітного залізобетону і Мерефо- Херсонський міст був визнаний унікальним.


24 жовтня 1932 року у 15.30 поклали останній кубометр бетону. Міст через Дніпро урочисто відкрили 21 грудня 1932 року.

В одній з приватних колекції є декілька світлин мосту того часу. Щодо фотосвідоцтв часів націстської окупації, то залишилася лише інформація. Про те, що у серпні 1941 року, після відступу Червоної армії, міст підірвали. Окупувавши місто, нацисти швидко відбудували міст та назвали його на честь генерал-полковника фон Клейста, який особисто був присутній під час відкриття. Восени 1943 року під час боїв за Дніпропетровськ міст знову зруйнували.

Проєкт його відновлення розробив колектив інституту «Дніпродіпротранс» під керівництвом Євгена Тетерука (він до речі керував також проєктом Нового мосту). Відновити Мерефо-Херсонський міст коштувало  близько 50 млн карбованців. Всі роботи добігли кінця в 1951 році.

Міст поновили зі значними змінами. На цей раз обриси споруди тільки покращилися, бо прибрали два металевих прольоти, що загалом зробило силует більш гармонійним і легким. Таким чином вигляд мосту максимально наблизили до авторського замислу.  Адже сам головний архітектор споруди Микола Колоколов ще у 1932 році визнавав наявність двох металевих прольотів у величезному залізобетонному мості вимушеним заходом, не надто естетичним зовні.

Тож і досі головною перевагою цієї грандіозної  споруди є ілюзія простягнутого над Дніпром невагомого мережива. Мерефо-Херсонський міст поєднує в собі художню виразність та унікальні технічні характеристики і визнаний пам’ятником інженерної архітектури національного значення.

Історію мосту за майже сто років, звісно, супроводжують легенди. Одна з них - про скарб, який нібито залишили монахи на острові ( зараз Монастирському) ще у 1240-х роках. Вважалося, що десь під опорами мосту він випадково опинився, адже коли його ховали, мосту ще не було. Монахи намагалися зберегти скарб, бо хан Батий,  підступав тоді все ближче. Але «заговорили» дорогоцінні речі, і дістати їх могли лише люди духовного звання, які знають потрібні слова. Спроб було багато й кожна також потребує окремої розповіді. Але виявити скарб монахів під опорою Мерефо-Херсонського мосту нікому не пощастило. Тож шанс все ще є.

Раніше ми писали про те, що у Дніпрі презентували поштову марку «Переможного Нового Року»