Фронт на передовій та у тилу: як масова мобілізація водіїв сміттєвозів вплинула на вивіз відходів у Дніпрі
Робочий день дніпрянина Олега Сагайдака починається о 4:00 ранку й іноді триває 12 годин. Буває доводиться ночувати на роботі, щоб зранку знову сісти за кермо великогабаритної машини. Мова йде про сміттєвоз. Здається, нічого незвичайного — щоденний побут нашого міста. Втім, Олег – висококваліфікований водій. Такі дуже потрібні на фронті, а у тилу його теж не кожен може замінити. Під час війни у Дніпрі склався дефіцит водіїв сміттєвозів: майже 50 відсотків співробітників КП “Екологія Д” мобілізовані та захищають Україну на передовій. В умовах нестачі робочих рук місто-мільйонник щодня веде боротьбу із побутовим сміттям, кількість якого за останні півтора року зросла вдвічі.
Немає свят та вихідних, але КП “Екологія Д” тримається
Кожен дніпрянин хоча б раз звертав увагу на переповнені сміттєві контейнери. Особливо це було помітно вранці 1 січня, адже у вихідні та свята кількість побутових відходів стрімко зростає – це завжди пікове навантаження на сміттєзбиральні компанії.
Працівники КП “Екологія Д” працюють майже цілодобово. Незважаючи на будь-які обставини, перший сміттєвоз виходить на лінію о 4:20, а останній повертається на базу о 23:00.
Сміття – завжди проблема для міста-мільйонника, а війна ще додає складнощів у нашу щоденну роботу, – розповідає Олег Семенко, директор департаменту екологічної політики Дніпровської міської ради. – У нас немає свят та вихідних. Ми працювали й 31 грудня, й 1 січня. Наприклад, 2 січня, у місто вийшло 30 сміттєвозів та 5 ланок для негабариту.
Він зізнається, що бувають дні, коли на лінії виходять лише 25 сміттєвозів. Це залежить від банальної наявності робітників, які спроможні водити великогабаритні машини, від наявності пального, запчастин, гуми, у якої, до речі, зношення неймовірне.
Сміттєвозів не вистачає – за нормативом у нашого міста їх повинно бути до 40, але у нас їх менше, та вони ламаються, – пояснює Олег Семенко. – Потрібні запчастини – вони всі імпортні, доставка через кордон зараз проблематична. Тому у нас є машини, які працюють на лінії й машини-донори, з их знімають необхідні запчастини.
Втім, КП “Екологія Д” тримається. Співробітники – від керівництва до вантажника – розуміють, що під час війни краще не буде.
Призвали близько 50 відсотків водіїв
На проблеми із накопиченням та вивозом сміття звернув увагу міський голова Дніпра Борис Філатов.
Він вважає, що на створення проблеми особливо вплинули мобілізація співробітників, та заборгованість населення. За даними КП “Екологія Д”, 45 відсотків дніпрян зараз не сплачують за послуги за вивозу сміття.
Ще за моєї першої каденції одним з ключових питань було вирішення проблеми з вивозом сміття та стихійними звалищами в місті, – прокоментував ситуацію мер Дніпра. – Ми робили все, щоб змінити ситуацію. Щоб були нормальні сміттєвози та контейнери для відходів. Те, що зараз навіть поодинокі збої в цій роботі стають такими разюче помітними, говорить про те, що нам тоді вдалося. Безумовно, ми бачимо, що зараз це питання потребує якнайшвидшого втручання. Причини того, чому так сталося, відомі. Є дефіцит водіїв сміттєвозів, бо багатьох мобілізували. Разом з цим, є заборгованість людей за вивіз сміття. Це майже 227 млн грн.
За словами директора департаменту екологічної політики Дніпровської міськради Олега Семенка, щомісяця комунальне підприємство проводжає на фронт 2-3 висококваліфікованих водіїв.
За час війни призвали близько 50% наших водіїв. Десь по 2–3 чоловіки забирають щомісяця, – каже Семенко. – Ми шукаємо нові кадри, але на такі машини заміну знайти дуже й дуже важко.
Для керування великогабаритними сміттєвозами справді потрібні водії-аси. Для них – щоденне випробування заїхати на, заставлені припаркованими авто, прибудинкові території. Не менш складно проїхати по вузьких вулицях приватного сектору.
Якщо чесно, то для роботи в КП водію сміттєвоза не достатньо лише високої кваліфікації. Треба розуміти, що доведеться миритися із напруженим графіком роботи.
Графік зараз такий, що вони тут і ночують, тому що часто неможливо інакше – якщо вони заходять на базу о 23:00 й вже комендантська година, а о 4-5 ранку вони знову виходять на лінію. Зміни у нас такі, що поки ні про який КЗОТ мови немає, ми розуміємо, що всім важко. Тому треба працювати так, як складається. Вони тут і їдять, і сплять й – знов на лінію, – додає Олег Семенко.
Погоня за часом та підтримка жартами
Ми з напарником всю зміну жартуємо між собою – щоб було веселіше. Так складається, що зараз ми майже увесь час на роботі. Прибираємо місто, вивозимо сміття, намагаємося, щоб було чисто – у нас тут свій фронт, – розповідає водій сміттєвозу Олег Сагайдак.
Він прийшов працювати у КП “Екологія Д” вже під час війни й замінив одного з мобілізованих на фронт колег. Останнім часом кожен його день схожий на попередній.
О 4:00 готую авто до виїзду, перевіряю антифриз, масло, стан колес, – розповідає Олег. – Після цього стрибаю у машину та погнав працювати. Робочий день складається по-різному – буває 8 годин, а буває працюєш й більше 12 годин. Все залежить від завантаженості, району. На свята сміття дуже багато. 1 січня вивезли понад 20 тонн.
Упродовж дня на роботі складаються різні ситуації – від пробиття колеса до неможливості проїхати заставленими автівками дворами. Все це – втрата часу, який обов’язково треба наздогнати.
У дворах найскладніше, коли машини паркують і ти просто не можеш проїхати, доходить до того, що ми робимо фото, скидаємо диспетчерам, як доказ того, що на цій ділянці ми проїхати не можемо, – пояснює водій сміттєвозу. – Розвертаємось та їдемо далі, а потім надходять скарги від мешканців. Тоді диспетчери показують їм фото перегородженого проїзду.
За його спостереженнями, не всі мешканці Дніпра поважають працю тих, хто щодня прибирає сміття.
Хотілося б, щоб у голові у людей щось переклацнуло, щоб вони в баки перестали кидати будівельне сміття, унітази, крісла, дошки, дивани, – каже Олег. – Якщо людина вдома робить ремонт, то будь ласка, найми машину і вивези це сміття. Це не так дорого коштує. А коли вони починають все це засипати в баки, звичайно, ламаються й контейнери, й гідравліка – техніка не розрахована на таку вагу.
Він навіть звернувся з проханням до містян й попросив їх зав’язувати свої пакети із побутовими відходами, акуратно складати їх біля контейнера, якщо раптом сміття не вивозять за графіком. Так його буде легше прибрати.
Я хотів би, щоб майданчик для баків облагородили, тому що є баки, переважно в приватному секторі, які стоять у землі, – каже водій. – Туди важко під’їхати, колеса забиваються землею. Якщо майданчик привести до ладу, то буде у нас менше поломок.
Кількість сміття у війну зросла вдвічі
Під час війни у Дніпрі вдвічі зросла кількість накопичення сміття. За даними КП “Екологія Д”, якщо до війни за добу вивозили 700 тонн сміття, то зараз — 1400-1500 тонн.
Місто дуже велике, дуже багато сміття, – констатує Олег Семенко. – Норма накопичення сміття зросла й наплив людей збільшився. Також виникають, пов’язані із війною, форс-мажорні ситуації – й це ми теж повинні вивозити.
Обслуговує Дніпро лише один сміттєвий полігон, що розташований неподалік від Криворізької траси. Там утилізують та захоронюють побутові відходи дніпрян. Війна змусила міську владу відмовитися від планів будівництва сміттєспалювального заводу – в умовах воєнного стану неможливо знайти інвестора.
Зараз у Дніпрі встановлені 6-7 тис. баків, серед них дуже багато зіпсованих від рук вандалів. Такої кількості контейнерів недостатньо для міста-мільйонника, тому міська вирішила збільшити парк контейнерів із системою “Мультиліфт”, які призначені для збору і вивозу великих обсягів відходів. Один такий контейнер здатен вміщувати 20 кубів сміття.
Таким чином може бути зменшено навантаження на автотранспорт, розходи на паливно-мастильних матеріалів, знос машини, – пояснює Олег Семенко. – Баки збираємося закупити вже у цьому році. По сміттєвозах – за інвестиційною складовою ми отримали кілька машин, але вони стали замість тих, що зламалися. Для ремонту потрібно багато часу, адже запчастини з-за кордону поки неможливо доставити.
Бізнес без ліцензії
Дніпро обслуговує не лише КП “Екологія Д”. Існують також кілька приватних компаній з вивозу сміття. Їхньою роботою міська влада незадоволена, але у департаменті екологічної політики Дніпровської міськради вважають, що під час війни не на часі з’ясовувати стосунки. Об’єктивно, приватники певний обсяг сміття все ж таки вивозять.
Цей вид діяльності не потребує ліцензування, тому з’явилися у нас сірі перевізники, які не дуже фахово виконують свої обов’язки,- пояснює Олег Семенко, директор департаменту екологічної політики Дніпровської міськради. – Це є, але для того й існує “Екологія Д”- легітимний перевізник, який забирає хвости після всіх. Місто повинно бути чистим.
Чистота залежить від кожного
В умовах війни міська влада Дніпра робить усе можливе, щоб забезпечити вивіз сміття. Однак, для вирішення проблеми в повному обсязі необхідно, щоб мешканці нашого міста відповідальніше ставилися до поводження зі сміттям та усвідомлювали, що чистота міста залежить не лише від роботи комунальних служб, а й від їхньої власної свідомості та поведінки.
Такої самої думки дотримуються й водії сміттєвозів та керівники КП. Вони впевнені, що будь-який мешканець Дніпра, за рідкісним винятком, здатен донести до контейнеру пакет зі своїм сміттям. Але чомусь так вчиняє не кожен.
Хотілося б, щоб дніпряни свої пакети зі сміттям все ж таки доносили до баків, а не кидали, де заманеться, – каже Олег Семенко. – Зараз я проїхав по місту – вулиця Надії Алексєєнко, вулиця Савченка – ну викидають сміття, не доносячи його до баків 5–6 метрів. Для цього існують сміттєві майданчики. Складайте його, будь ласка, туди, а ми будемо їх очищати. Це наша нормальна робота, яку ми виконуємо за будь-яких обставин.
За матеріалами Наше Місто.