Інклюзія у закладах дошкільної освіти Дніпра: корекційно-розвиткові заняття та співпраця з психологами, логопедами та дефектологами

Корекційно-розвиткові заняття, робота з психологами, логопедами, дефектологами, реабілітологами. Усі ці послуги безкоштовно можна отримати в інклюзивно-ресурсних центрах (ІРЦ) Дніпра. Їх відвідують діти, які мають особливі освітні потреби. У місті працюють три таких центри.

Дніпрянка Єлизавета має двох синів. Старшому 11 років. Молодшому 4 роки — хлопчик Домінік із особливими освітніми потребами. Вже два роки дитина відвідує інклюзивно-ресурсний центр № 2. Тут із нею займаються фахівці.

«Із сином займаються дефектолог, логопед, практикуючий психолог. За цей час дитина багато чому навчилася. Раніше син не міг всидіти на одному місці хоча б декілька секунд. А зараз – вже інша справа. Син почав розуміти, коли до нього звертаються. Виконувати завдання. Цікавитися творчою діяльністю: малюванням, ліпленням. Його емоційний стан значно покращився. Зміни дуже помітні. Вдячні фахівцям цього центру за їхню роботу. А ще, тут сучасні комфортні умови, відповідне обладнання. Дуже добре, що у місті є такі спеціалізовані заклади, куди можна звернутися і отримати професійну допомогу фахівців цілком безкоштовно», – підкреслила Єлизавета.
Директорка інклюзивно-ресурсного центру № 2 Євгенія Шаліхман розповіла: «Проводимо комплексу оцінку розвитку дитини, яка і визначає особливі потреби, труднощі, які можуть вплинути на процес здобуття освіти. Така оцінка проходить за п’ятьма напрямами: фізичний, мовленнєвий розвиток, когнітивна, емоційно-вольова сфера та навчальна діяльність. Коли батьки отримають відповідний висновок, вони можуть зарахувати свою дитину в дитячий садок на інклюзивну форму. Це означає, що дитину з особливими освітніми потребами включають у загальноосвітній простір. Це стосується і шкіл».

Також фахівці ІРЦ проводять корекційно-розвиткові заняття для діток як дошкільного, так і шкільного віку. Це дітки, які не навчаються у закладах.

«Нині такі заняття у нашому центрі відвідують 22 дитини. Окрім логопеда, дефектолога, психолога у центрі є ще й заняття з лікувальної фізкультури. До нашого центру частіше звертаються з дітками дошкільного віку. Чим раніше розпочнеться корекційно-розвиткова робота, тим кращою буде динаміка», — підкреслила Євгенія Шаліхман.


Діти з особливими освітніми потребами відвідують дитячі садки разом із іншими дітками. У 42-х садочках Дніпра є 88 інклюзивних груп, де займаються 132 дитини з особливими освітніми потребами.

Інклюзивні групи є і в дитячому садочку № 401. За словами виховательки-методистки згаданого дитсадка Юлії Щербини, у питаннях інклюзії вони співпрацюють із інклюзивно-ресурсним центром № 2.

«Від центру отримуємо висновок про те, що та чи інша дитина має особливі освітні потреби. Далі створюється команда супроводу. Для дитини створюється індивідуальна програма розвитку. З нею працюють асистент, вихователь, які допомагають дитині навчатися, соціалізуватися разом із іншими дітками в групі. До цього процесу залучені і фахівці інклюзивно-ресурсного центру. Нині наш садок відвідують дві дитини з особливими освітніми потребами 4-х та 6-ти років. Ці дітки гарно контактують із іншими. Якщо дитині, за висновком ІРЦ, потрібні й інші фахівці, наприклад, логопед, то обов?язково залучаємо спеціалістів», — додала Юлія Щербина.


Три інклюзивно-ресурсних центри у Дніпрі працюють з дотриманням правил безпеки на базі закладів освіти та установ, які мають найпростіші укриття:

ІРЦ № 1 – на базі Дніпровської гімназії № 141;
ІРЦ № 2 – у власній будівлі установи;
ІРЦ № 3 – на базі Дніпровської гімназії № 62.
Щодо інклюзивної освіти у Дніпрі можна звертатися за телефоном: 0687517277.

За матеріалами ДніпроTV.