Підвищення акцизів призвело до появи "бодяги" на АЗС: висновки експертів
На паливному ринку України нещодавно відбулися значні зміни – держава підвищила акцизи на пальне. Це рішення викликало багато обговорень серед експертів галузі, які попереджали про можливі негативні наслідки для споживачів. Зокрема, фахівці стверджували, що підвищення акцизів може сприяти збільшенню тіньового обігу пального та поширенню недобросовісних практик на автозаправках, таких як недолив або фальсифікація продукту, повідомляє «Дніпро Оперативний».
З метою перевірити, чи вплинуло це на якість бензину, Інститут споживчих експертиз провів масштабне дослідження по всій країні. Було взято проби бензину марки А-95 на автозаправках у великих містах та вздовж магістральних трас. Результати показали, що катастрофи з якістю бензину наразі не сталося, але низка АЗС все ж пропонують пальне, яке не відповідає стандартам.
Результати перевірки: «зелена», «синя» та «червона» зони
Експерти перевіряли бензин на відповідність вимогам Євро-5 за кількома ключовими показниками: октановим числом, вмістом сірки, ароматичних вуглеводнів і бензолу. На основі результатів було сформовано три категорії: «зелену», «синю» та «червону» зони.
Зелена зона включає заправки, пальне яких відповідає або перевищує вимоги стандартів. До неї потрапили такі великі мережі, як SOCAR, ОККО, AMIC та державна УКРНАФТА, яка значно покращила свої показники після розширення. Також експерти відзначили регіональних гравців, як-от PARALLEL, VOSTOKGAZ та SVR, які забезпечили високу якість бензину, попри складну логістику в умовах війни.
Найвищі показники октанового числа (95,8) було зафіксовано у SOCAR, що свідчить про високу ефективність пального для двигунів. AMIC та KLO також продемонстрували відмінні результати. Що стосується вмісту сірки, то SOCAR, AMIC, ОККО та УКРНАФТА показали найнижчі показники, зменшивши вміст цього шкідливого компонента до 6 мг/кг, що вдвічі менше за допустиму норму.
Синя зона охоплює заправки, де бензин відповідає нормативам, але з невеликим запасом. До цієї категорії потрапили великі мережі, такі як UPG та SHELL, а також регіональні мережі ФАКТОР і BVS. Тут основні порушення стосувалися вмісту сірки, яка у кількох випадках наблизилася до гранично допустимого рівня – 10 мг/кг.
Червона зона включає мережі, де зафіксовано серйозні порушення якості пального. Серед них опинилися БРСМ-Нафта, ANP, MARSHALL та регіональні MANGO, MARKET, ESKO. У деяких пробах виявили перевищення вмісту сірки, хоча цього разу порушення були не настільки критичними, як раніше. Наприклад, вміст сірки в бензині MANGO та MARKET складав 12-13 мг/кг, що перевищує норму, але не є катастрофічним.
Важливим моментом стало те, що у зразках бензину з БРСМ-Нафти було зафіксовано аномально низький вміст ароматичних вуглеводнів (8,8% при нормі до 35%). Це може негативно вплинути на енергоефективність пального, що призведе до зниження потужності двигуна.
Перспективи та ризики
За словами Юрія Чорнобривця, директора Інституту споживчих експертиз, ситуація з якістю бензину наразі стабільна, хоча й далека від ідеальної. Однак підвищення акцизів може призвести до подальшого погіршення якості пального, особливо якщо ціни на бензин значно зростуть у майбутньому.
За матеріалами Дніпро Оперативний.