Поряд з державним має з’явитись бізнес-замовлення на кадри, - педагог-пропозиціонерка з Кропивницького Наталія Чередниченко
Директорка кропивницького комунального ліцею “Науковий”, депутатка міськради від «Пропозиції» Наталія Чередниченко взяла участь в онлайн-засідання ПРОпозиціонери Клубу в соцмережі Телеграм на тему координації держзамовлення на професії з потребами бізнесу.
Насамперед в освіті слід змінити нормативну базу, бо саме вона задає тон тим всім напрямкам роботи, які здійснюється на місцях, вважає представниця «Пропозиції». Йдеться, наприклад, про можливість закладів загальної середньої освіти створювати свої власні навчальні плани і програми, які дають можливість готувати нові профілі. Вони й будуть підґрунтям для підготовки майбутніх студентів. Бо нині ми маємо незмінний навчальний план для учнів старших класів, які мають засвоювати 23 предмети, що не дає змогу концентруватися саме на тому, що потрібно їм в майбутньому.
Поряд з державним має з’явитись бізнес-замовлення на підготовку спеціалістів певних професій. Нинішньої співпраці між закладами освіти, бізнесом, роботодавцями та стейкхолдерами недостатньо. Тобто, не готуються ті спеціалісти, які потрібні.
Застаріла система освіти не дає також можливості підготувати спеціалістів, які мають одразу ж приступити до роботи і не проходити якогось додаткового навчання. Тому що маючи навіть диплом про вищу освіту, приходячи на робоче місце, виявляється, що людина не володіє компетенціями, які вимагаються саме тут і саме зараз.
Моя пропозиція – змінити нормативну базу на рівні середньої освіти, розширити повноваження цих закладів і впровадити бізнес-замовлення на рівні вишів, – підсумувала педагог-пропозиціонерка.
Водночас, Наталія Чередниченко нагадала, що відповідно до закону про повну загальну й середню освіту від 2017 року, старша школа має стати профільною, і це однозначно правильне рішення. Нині громади вже самостійно визначають статус таких закладів освіти. Проте у законі є кілька нюансів, які ускладнюють доступ до такого навчання.
Наприклад, створення профільних ліцеїв неможливе у містах, де менше 50 тисяч населення. Тобто, діти з сільської місцевості мають обирати або професійну освіту, яка може провадитись у таких населених пунктах, або десь їхати, щоб навчатись у таких класах. Наступне питання – наявність профілів. В законі прописано, що тільки заклади, які можуть забезпечити чотири профілі навчання, зможуть набирати старші класи. Тобто, потрібно напрацьовувати кадровий потенціал, проповодити забезпечення навчальним обладнанням та підручниками. І тут дозволюсобі лише один приклад – жодного профільного підручника з хімії для 11 класів в Україні на даний час просто не існує.