Скасований мораторій: кому у Дніпрі загрожує відключення за комунальні борги
Наприкінці грудня 2023-го уряд під керівництвом Дениса Шмигаля скасував мораторій на відключення споживачів від комунальних послуг, нарахування штрафів та пені, а також на стягнення заборгованості за несплачені житлово-комунальні послуги. Мораторій був введений навесні 2022 року, невдовзі після початку повномасштабної агресії рф. Раніше, ще в 90-х роках, в Україні деякий час було заборонено стягувати пеню за несплачені комунальні послуги — через вкрай складні соціально-економічні умови та масові невиплати заробітних плат.
Що зміниться для споживачів після скасування мораторію? Для тих, хто сумлінно сплачує за комуналку — все буде добре. А от громадянам, які накопичили борги, варто вжити певних заходів. У Дніпрі постачальники комунальних послуг — муніципальні підприємства та комерційні організації наполегливо радять споживачам акуратно сплачувати рахунки, за наявності боргів — подбати про оформлення реструктуризації. Адже задля стягнення боргів з несумлінних платників постачальники тепла, води, електрики, як і раніше, будуть активно звертатися в судові інстанції. Втім, наразі отримали нові можливості для впливу.
Отже, чого варто очікувати дніпрянам, які накопичили значні борги за комунальні послуги, та як можна убезпечити себе?
Борги за тепло у Дніпрі майже 1,5 мільярда гривень
Сплачувати за тепло, провести реструктуризацію боргів, — радять мешканцям Дніпра в КП “Теплоенерго”. Майже півтора мільярда гривень (1,495 млрд) винні мешканці Дніпра за спожите тепло. Такі вражаючі цифри наводять в КП “Теплоенерго”, яке постачає тепло в будинки та квартири містян.
— Найбільший борг, який накопичили власники однієї з квартир — майже 210 тис. грн, — зазначає Анастасія Сухіна, помічниця директора КП “Теплоенерго”. — При цьому переважна більшість споживачів сумлінно розраховуються за отримане тепло. Однак, є певна кількість абонентів, які відверто махнули рукою на платіжну дисципліну — мовляв, війна все спише.
Представниця КП «Теплоенерго» наголошує, що відтепер підприємство має право відключати боржників від теплопостачання, та наполегливо радить споживачам сплачувати за спожите тепло.
Клієнти, які накопичили борги, але не мають можливості віддати всю суму, можуть провести реструктуризацію заборгованості. Для цього варто звернутися до КП «Теплоенерго» (конт.тел. (056)-374-30-08, (056)-374-30-18, Дніпро, вул. Королеви Єлизавети ІІ, 15–А).
Питання, яке турбує багатьох мешканців — що робити людям, які виїхали зі своїх осель (приміром, за кордон)? В КП «Теплоенерго» зазначають: якщо квартири або будинки не були раніше відключенні від централізованого теплопостачання, то вони продовжують отримувати теплоносій. Отже, за нього треба сплачувати. Як і раніше, розрахуватись за спожиті комунальні послуги можна дистанційно, приміром, через сайти /портали банків, або через банківські застосунки на смартфоні.
Звернутися з питаннями абоненти (приміром, які виїхали з України) можуть на електронну адресу комунального підприємства «Теплоенерго»: [email protected].
Абоненти можуть звернутися до КП “Теплоенерго”: конт.тел. (056)-374-30-08, (056)-374-30-18), Дніпро, вул. Королеви Єлизавети ІІ, 15–А (пн – пт, 08.00 – 16.45).
Борги споживачів Дніпра за водопостачання — майже 800 млн грн
Доволі шокуючими є борги споживачів (приватних осіб та підприємств) за спожиту воду.
— Наразі загальна сума вже сягає 771 млн грн, з них 645 млн грн — борги саме приватних осіб, — повідомляє Ян Майдан, представник КП “Дніпроводоканал”. — Найбільший борг, який має власник однієї квартири в нашому місті — понад 220 тис. грн. Дуже часто несумлінні споживачі не розраховуються, посилаючись на воєнний стан, мовляв, платити під час війни не треба.
Втім, уряд надав постачальникам послуг можливість відключати боржників (а не лише позиватися до суду), тож комунальне підприємство «Дніпроводоканал» може нею скористатися. В технічному плані процедура відключення відпрацьована: або відбувається блокування каналізації для споживача-боржника, або — власне припинення водопостачання.
Тож абонентам, які накопичили борги за спожиту воду, варто оперативно залагодити ситуацію,– наголошує представник підприємства Ян Майдан. Приміром, звернутися до КП “Дніпроводоканал” (тел. (056)-719-93-75) та реструктуризувати борг, щоб сплачувати певну суму щомісяця та крок за кроком гасити заборгованість.
Для того, щоб відновити водопостачання після відключення, споживачам треба буде сплатити борг, нараховану пеню (у разі, якщо завершився судовий розгляд — також судові витрати), надати до комунального підприємства документи про сплату та компенсувати власне витрати на підключення.
Також усім споживачам, оселі яких обладнанні водомірами, варто щомісяця передавати відомості про спожиту воду, або контролерам КП «Дніпроводоканал», або через електронні канали комунікацій (вайбер-чат та ін.).
Якщо власники певної квартири виїхали (приміром, за кордон) та не споживають воду, слід повідомити про це постачальника та передавати навіть “нульові” показники. Зробити це можна на сайті https://vodokanal.dp.ua/, обравши зліва знизу іконку “Передати показники” .
Конт. Тел. КП “Дніпроводоканал” — (056) 719-93-75. Передати показники квартирних приладів обліку води можна за тел. (056) 719-93-86. Сайт https://vodokanal.dp.ua.
Yasno планує відключати боржників з кінця січня
У Дніпрі та області постачальник електрики Yasno (компанія групи ДТЕК Ріната Ахметова) може відключити за борги майже 46 тисяч боржників. Сумарний борг за спожиту електроенергію перевищує 417,5 млн грн.
— Відключення світла для боржників не будуть несподіваними, — повідомив гендиректор компанії Сергій Коваленко. — За 10 днів боржники отримають попередження з проханням сплатити борг, а потім попередження про те, що невдовзі послуги будуть відключені.
В Yasno наголошують: важливо своєчасно сплачувати за спожиту електрику. Це — єдиний спосіб уникнути накопичення боргів, а отже — і відключень. Якщо споживач не згоден з нарахуванням, варто звірити правильність показань з Оператором системи розподілу (ОСР).
Представник Yasno нагадав: у боржників є шанс уникнути відключення. За наявності великого боргу треба звернутися до компанії та укласти договір розстрочки з індивідуальним графіком сплати.
Мешканцям, які поїхали зі свого житла, керівник Yasno порадив також контролювати стан справ, за можливості — онлайн.
— Якщо ви не живете у квартирі, уточніть свої показання, передавайте їх коректно і щомісяця, тоді боргу не буде, — зазначив він.
Для того, що відновити отримання електроенергії після відключення, потрібно погасити борг та дотриматись встановленої процедури.
— Треба отримати рахунок на підключення і сплатити його, — зазначив Сергій Коваленко. — Після того впродовж 5 днів абонента фізично підключають до постачання.
За матеріалами Наше Місто.