Як діти навчались попри війну: підсумки роботи сфери освіти Дніпра за 2023 рік
Минулий рік став черговим викликом для малечі, школярів та студентів Дніпра. Освітні втрати, які стали неминучі спочатку через пандемію коронавірусу, а потім – через війну, підштовхнули педагогів та міську владу до досить складного рішення. У школах створювались найпростіші укриття, завдяки чому стало можливим змішане навчання, пише “Наше місто“.
Діти нарешті сіли за парти
Звісно, це було непросто. Все літо батьки у шкільних чатах та соцмережах обговорювали те, наскільки доцільно та безпечно навчатись очно. Що тільки не писали противники цієї форми: від «у вас, мабуть, є зайві діти» до «а хто буде відповідати, якщо туди прилетить?». Але бажаючих отримувати знання саме у школі чи виші, а не дистанційно, виявилось досить багато для того, щоб цей формат був затверджений як один з можливих. Те, що змішане навчання було виваженим рішенням, підтвердив і мер Дніпра.
— Завдяки облаштованим укриттям, ми поновили звичний формат роботи багатьох освітніх закладів, — зазначив у підсумковому звіті Борис Філатов. — Шкіл, зокрема, спортивних та мистецьких і дитсадків. Більшість батьків підтримали таке рішення. При цьому також зберігається можливість вчитися онлайн і за змішаною формою. Бо поки наші Сили оборони бʼються за майбутнє країни, у її мирних містах зростає фактично втрачене покоління. Діти, чиє дитинство спотворив спочатку ковід, а потім і повномасштабна війна. Тому — це виважене рішення.
На початку навчального року 53% батьків надали перевагу очному навчанню дітей. Наразі у нашому місті поєднується змішане, очне та дистанційне навчання. У 13 закладах батьки стовідсотково обрали очну форму. Є віддалені заклади, в яких немає укриттів, але батьки дуже хочуть, щоб їхні діти навчались очно. У таких випадках організований підвіз дітей до шкіл за кошти міського бюджету. Повністю онлайн навчаються учні у 32 дніпровських школах. Бо таким був вибір батьків.
Тож все ж таки, який формат для навчання кращий – очний чи дистанційний? На це питання у кожного – своя відповідь, яка є вірною саме для нього. Дійсно, перервати спілкування з вчителем під час тривоги та пересісти на диванчик, випити чаю, здається, зручнішим, ніж вдягатись та бігти в шкільне укриття. Але чи безпечніше?
— Коли діти йдуть в укриття, вони можуть провести час там з користю, — підкреслює Олена Яковенко, заступник начальника управління освіти Дніпровської міської ради. – Якщо вони дивляться в телефони, це може бути пов’язано з освітнім процесом. Розваги в укриттях мають бути пізнавальними. Є школи, де діти в сховищах виготовляють окопні свічки чи вологі серветки для наших захисників. У будь-якому випадку, я вважаю більш безпечним для дітей, коли вони вдяглись та спустились в укриття під наглядом дорослого. А ось залишити дитину одну вдома у багатоповерхівці, у якій немає де сховатись, мабуть, не дуже виважене рішення батьків.
Підбивати підсумки щодо рівня знань школярів поки ще рано. Певні висновки можна буде зробити наприкінці навчального року, після проведення НМТ. Але разом з тим, офлайн-навчання однозначно має свої переваги.
— Під час онлайн-занять деякі учні навіть камери не вмикають, — підкреслює Олена Яковенко. – Вчитель не розуміє, слухає його дитина чи ні. Деякі діти можуть самостійно опрацювати матеріал, а інші – ні. І при цьому навіть не підключаються. Тож таким дітям, звісно, краще ходити до школи. З другого семестру батьки можуть обрати іншу форму навчання – змінити змішану на дистанційну або навпаки. Це їхнє право.
Ремонти в закладах освіти продовжуються
У Дніпрі, попри війну, міська влада ремонтує заклади освіти: школи, дитсадочки та інклюзивні центри. Першочергово у них облаштовують укриття, аби діти мали змогу безпечно відвідувати заняття.
Наприклад, у їдальні 46-ї школи нещодавно з’явилось нове якісне обладнання. Його надали міжнародні спонсори. Протягом осінніх канікул у школі було зроблено косметичний ремонт у приміщенні харчоблоку. Були пофарбовані стіни, стеля, замінено освітлення. Одна частина обладнання була встановлена одразу, а інша — під час зимових канікул.
Для того, щоб малюкам було безпечно знаходитись у дитячих садочках, адміністрація облаштовує підвальні приміщення під укриття.
— В нас вже працює вісім груп, діти знаходяться тут чотири години,– розповідає Олена Новохацька – директор дитячого садочку № 163. – Вони дуже полюбляють його, спускаються сюди, наче у казкове царство!
Звичайно, у таких укриттях є все, що необхідно для побуту малечі. Це питна вода, туалети, аптечка. А також є все для розваг – іграшки, настільні ігри. Вихователі за допомогою міської влади роблять все, щоб діти під час повітряних тривог не відчували стресу. А ставились до спуску в укриття, як до цікавої гри або квесту.
Нещодавно завершився ремонт сховища в інклюзивно-ресурсному центрі № 2. Тут навчаються діти з особливими освітніми потребами. Тепер в ньому враховуються інклюзивні особливості вихованців. Наприклад, в укритті є санвузол для людей з інвалідністю, які пересуваються на кріслі колісному. Скоро тут також з’являться спеціальні пандуси на сходах.
— У центрі були встановлені вхідні та вихідні металеві двері, зроблено освітлення – як основне, так і аварійне, — додає Владислав Оліферук, представник технічного відділу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. — Є вентиляція. Облаштовані санвузли, місця для сидіння. Також були зроблені запаси води. Площа цього сховища – 200 кв. м. Зараз воно відповідає всім вимогам ДСНС.
Читайте продовження за посиланням.