Юлія Пісчанська: «Музей Яворницького – це моє життя!» (ФОТО)

исторический музей

Музей ім. Д.Яворницького — це візитівка Дніпра. Сьогодні це місце розвивається, змінюється і трансформується. Чим живе музей, розповіла директорка Юлія Пісчанська ексклюзивно для «Наше Місто. Афіша Дніпра».

Про це розповідає "Горсовет".

Про логотипи і татуювання

photo1644481257-730x550

Юлія Пісчанська, ставши директоркою, зробила музей більш сучасним. Стильна, стримана, але під час розмови про тварин і команду музею одразу посміхається.

Пані Юлія отримала достатньо різноманітну й глибоку освіту — як філологічну, так і юридичну. Як вона зазначає, це дає їй можливість почуватися людиною, яка стоїть, так би мовити, на двох опорах: одна дозволяє мріяти, а друга дає реалістичне розуміння ситуації.

Мета — не просто зробити музей найкращим в Україні, — каже вона. — У нас є певні маркери європейських музеїв, звичайно не рівня Лувр чи Прадо. Ми розуміємо, що музеї, які знаходяться у країнах, які раніше були імперіями, мають багатшу колекцію: можна було з колоній привозити. Але ми маємо предмети, які прикрашають світову культуру. Той самий Керносівський ідол, який є перлиною нашої колекції, але не єдиний предмет який вартий уваги".

Директорка наголошує, що насамперед їй хотілось налагодити комунікацію з візитерами.

Окрім внутрішньої роботи музею, мені б хотілось, щоб та інформація, яку ми надаємо, була яскравою, щоб це була не установа ноу-нейм у центрі Дніпра, — зазначає Юлія Пісчанська. — І ми задумались, щоб зробити керівництво зі стилю, виготовили бренд-бук і зареєстрували торговельний знак, щоб мати абсолютно легітимний спосіб робити сувенірну продукцію. Це наша інтелектуальна власність, ми додаємо ці зображення до наших виробів, і вони працюють як амбасадори музейної роботи. І люди несуть це далі в спільноту – на собі чи с собою. Перші футболки з лого розійшлися саме серед співробітників. Адже багато хто з наших науковців — патріоти своєї справи. Вони — амбасадори музею. Важливо, щоб за афішею, яка має цей шрифт і логотип, ці корпоративні кольори, уже здалеку було зрозуміло, про що мова. Щоб дніпряни не просто знали, що в них є музей, а ще й впізнавали його і мали додатковий мотив прийти й подивитися, що там відбувається".

photo1644480998

Логотип викликав багато суперечок, команда довго працювала над ним і вирішила, що саме кам’яні баби найбільше відповідають впізнаваності. Адже навіть не знаючи будівлю музею, люди впізнають цей ландшафтний елемент у Дніпрі.

Команда — це головне!

Вони другими після Національного музею історії України розробили такий впізнаваний елемент.

Але це почесне місце, — вважає директорка. — Бути першими серед перших — це теж важливо. Це початок розвитку музею у напрямку європейського бачення. Ми почали більше працювати у соціальному напрямку, адже раніше це був музей для музейників і вузького кола. Але хотілось розширити аудиторію. Музей диктує наративи, а не лише зберігає щось. Ми провели форум на тему формування ідентичності. І вже три роки його проводимо, це інструмент впливу для формування ідентичності, яка у нас розмита і туманна".

У музеї працюють 142 людини. За 2021 рік пройшли 58 виставок, 287 культурно-мистецьких заходів, 17 книжкових виставок та 16 презентацій видань, 28 майстер-класів, 45 лекцій, 4 археологічні експедиції.

Пані Юлія наголошує, що ще одна мета історичного музею – підтримка благодійних проєктів.

Це важливо для міста, яке 2014 року дало спротив російській агресії, щоб люди були активнішими, не вважали себе непричетними, — підкреслює вона. — Саме такий холістичний підхід є найбільш європейським. Ми не лише думаємо про минувшину, констатуємо сучасність, а і думаємо про майбутнє. Саме за цими наративами, які ми надаємо як меседжі суспільству, важливо виховувати європейські цінності, а не просто говорити".

Директорка констатує, що команда музею — патріоти своєї справи. Вони живуть музеєм, і карантин — чергове тому підтвердження.

Ми проводили щодня онлайн-лекції, — згадує вона. — Перші трансляції на кухні у технічних фахівців, але музей виходив онлайн, щоб бути цікавим, проводити лекції, спілкуватися з нашими відвідувачами. Щодня!"

На прохання продовжити фразу «Історичний музей для мене – це…» вона лаконічно відповідає: «Життя». І додає, що має особливе і символічне татуювання — слово «museum».

У світі старовини

photo1644481077

Валерія Лавренко, заступниця директора з наукової роботи, прийшла працювати з пані Юлею одночасно. Коли вона показує нам експонати, в її очах — захват і любов до своєї справи. Бажання зацікавити відвідувачів.

Перлина музею — Керносівський ідол. Його вага — 238 кг, знайшли ідола школярі у селі Керносівка Новомосковського району Дніпропетровської області, коли копали силосну яму, — каже вона. — Зрозуміли, що це не просто камінь. І якось транспортували його, щоб показати дорослим. Ось так ідол, якому п’ять тисяч років, отримав друге життя.

photo1644481093

Пані Валерія зазначає, що їй особливо подобаються речі, на яких буквально бачиш сліди історії: металевий казан, який має латку, давній пивний чан одного з заводів тодішнього Катеринослава чи місячний козацький календар.

Музей можна відвідувати багато разів і щодня бачити щось нове, особливе. Дізнаватися не просто факти, а історії із життя.

photo1644481122

Ця карета, яку часто можна зустріти на фотографіях, теж має цікавинку, — говорить Валерія. — Її буквально під час війни врятували сторож і прибиральниця, знайшли коня і вивезли карету, коли у музеї були німці.

Влітку у музеї з’явився новий, дуже цінний співробітник. І це не науковець. До штату музейників увійшла собака Найда. Тепер пухнаста тут мешкає та працює.

photo1644481142-1

 Вона несе службу на подвір’ї, охороняючи територію від сторонніх. Тут для неї облаштували помешкання.

Найду через численну популярність у ЗМІ підгодовують вже і відвідувачі. Вона стала трошки товстішою, але від цього не менш красивою! — каже Юлія Пісчанська.

Автор: Дарина Сухонос-Табацька.